Uchwała nr V/19/2023 Składu Orzekającego RIO w Łodzi z dnia 25 stycznia 2023 roku
w sprawie opinii dotyczącej możliwości sfinansowania deficytu budżetowego oraz prawidłowości planowanej kwoty długu Gminy PiątekNa podstawie art. 230 ust. 4
i art. 246 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych
(tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 1634 ze zmianami) w związku z art. 19
ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach
obrachunkowych (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 1668),
Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Łodzi:
1.
Anna Adamczewska - przewodniczący2.Tomasz Karwicki - członek
3. Krzysztof Kozik - członek
uchwala,
co następuje;
1)
opiniuje pozytywnie z
uwagą możliwość sfinansowania w 2023 roku planowanego deficytu budżetu Gminy
Piątek,
2) opiniuje pozytywnie z uwagą prawidłowość planowanej kwoty długu Gminy Piątek, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań oraz sposób sfinansowania spłaty długu, tj. z zachowaniem relacji, o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych.
Uzasadnienie
Skład Orzekający sformułował
opinię zawartą w sentencji niniejszej uchwały biorąc pod uwagę uchwały Rady
Miejskiej w Piątku:
- uchwałę nr XLIX/256/22 z dnia 28 grudnia 2022 roku w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Piątek na lata 2023-2032,
- uchwałę nr XLIX/257/22 z dnia 28 grudnia 2022 roku w sprawie uchwalenia budżetu na rok 2023.
Rada Miejska w Piątku uchwaliła budżet Gminy Piątek z deficytem w wysokości 3.212.569,38 zł oraz postanowiła, że źródła jego pokrycia będą stanowić przychody z tytułu nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych w kwocie 1.571.112,38 zł oraz przychody z tytułu pożyczki długoterminowej w kwocie 1.641.457,00 zł. Określony deficyt budżetu oraz wskazane źródła jego sfinansowania są zgodne z art. 217 ustawy o finansach publicznych. Przyjmując za podstawę wyniki analizy przedłożonych Izbie dokumentów, przy założeniu pełnej realizacji wielkości w nich wykazanych oraz przy założeniu, że uwzględniona zostanie uwaga sformułowana odnośnie pkt 2 niniejszej uchwały (dotycząca możliwości spłaty długu przez Gminę), w ocenie Składu Orzekającego, w latach spłaty długu, Gmina Piątek ma możliwość zachowania prawem przewidzianych ograniczeń w zakresie wskaźników obciążenia budżetów lat następnych spłatą długu, zatem posiada możliwość sfinansowania planowanego deficytu określonego w budżecie na 2023 rok.
Prognoza kwoty długu stanowiąca część wieloletniej prognozy
finansowej sporządzona została na okres, na który zaciągnięto oraz planuje się
zaciągnąć zobowiązania, co jest zgodne z art. 227 ust. 2 ustawy o finansach
publicznych. Według danych zawartych w wieloletniej prognozie finansowej kwota
długu Gminy Piątek na koniec 2023 roku wyniesie 7.941.457,00 zł, co stanowi
19,92% planowanych dochodów ogółem budżetu. W uchwale w sprawie wieloletniej
prognozy finansowej przyjęto założenie, że w 2023 roku spłata zobowiązań
zaliczanych do długu finansowana będzie przychodami z tytułu nadwyżki budżetu z
lat ubiegłych oraz wolnych środków z lat ubiegłych. W latach 2024-2025 dług
zostanie sfinansowany nadwyżkami z lat ubiegłych oraz nadwyżkami budżetu, które
de facto zostaną wypracowane z nadwyżek operacyjnych. W roku 2026 Gmina
przyjęła, że spłata długu nastąpi z nadwyżki budżetu, zaś w roku 2027 z
nadwyżki budżetu oraz nadwyżki z lat ubiegłych. Począwszy od 2028 roku Gmina
prognozuje, że spłata zadłużenia zostanie pokryta wyłącznie nadwyżkami budżetu.
Ponadto z prognozy wynika, że w 2032 roku zadłużenie Gminy zostanie całkowicie
spłacone.
Zgodnie z regułą wynikającą z art. 243 ustawy o finansach
publicznych dla danej jednostki samorządu terytorialnego obliczany jest
indywidulany wskaźnik dopuszczalnego obciążenia budżetu z tytułu spłaty długu
tej jednostki. Stosownie do wskazanej reguły wskaźnik spłaty długu w danym roku
budżetowym nie może przekroczyć dopuszczalnego wskaźnika spłaty. Przy założeniu
realizacji wielkości uchwalonych w wieloletniej prognozie finansowej, w tym
prognozie kwoty długu, Gmina Piątek wykazała, że w latach 2023-2032 obciążenie
budżetu z tytułu spłaty długu kształtować się będzie poniżej wskaźnika
dopuszczalnego ustalonego dla danego roku, zatem spełniona zostanie reguła z
art. 243 ustawy o finansach publicznych. Jednakże Skład Orzekający zwraca
uwagę, że w roku 2025 poziom obciążenia budżetu spłatą długu oscylować będzie w
granicach wskaźnika dopuszczalnego, gdyż rzeczona relacja przedstawia się
następująco 4,70%/4,83% (różnica 0,13 p.p.). Ponadto Skład Orzekający zauważa,
że w 2028 roku różnica między wskaźnikiem dopuszczalnym, a wskaźnikiem spłaty
długu nieznacznie przekracza 1%, tj. 6,57%/5,52% (różnica 1,05 p.p.). W ocenie
Składu Orzekającego powyższe oznacza, że we wskazanych latach możliwość spłaty
długu Gminy Piątek obciążona jest ryzykiem. Zdaniem Składu
Orzekającego
zachowanie relacji, o której mowa w art. 243 ustawy o finansach publicznych
będzie wymagało pełnej realizacji prognozowanych założeń, w tym w szczególności
osiągnięcia wskaźników jednorocznych (wiersz 8.2 załącznika nr 1 do
wieloletniej prognozy finansowej) w wielkościach nie niższych niż przyjęto w
założeniach. Skład Orzekający podkreśla także, że przy realizacji założeń zawartych
w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Piątek należy przede wszystkim mieć
na uwadze wykonanie nadwyżek operacyjnych w przyjętych wielkościach, bowiem
wysokość wykonanych nadwyżek operacyjnych wpływa na wielkość dopuszczalnego
wskaźnika spłaty długu, jak również na możliwość realizacji przyjętych zadań
inwestycyjnych, a także na możliwość spłaty długu Gminy bez konieczności
zaciągania przychodów zwrotnych.
Reasumując, przyjęte w
uchwale w sprawie wieloletniej prognozy finansowej założenia będą wymagały,
począwszy od 2023 roku bieżącego monitorowania. W przypadku, gdyby założenia
finansowe przyjęte w prognozie nie były osiągane koniecznym stanie się
dokonanie korekty wielkości w niej przyjętych dla zapewnienia spełnienia przez
Gminę Piątek reguł fiskalnych wynikających z ustawy o finansach publicznych.
Mając powyższe na względzie Skład Orzekający
postanowił wydać opinię, jak w sentencji niniejszej uchwały.
Stosownie do art. 230 ust. 4 oraz art. 246
ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst
jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 1634 ze zmianami) niniejsza opinia podlega
publikacji przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie 7 dni od dnia
jej otrzymania na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 roku o dostępie
do informacji publicznej (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 902).
Od opinii wyrażonej w niniejszej uchwale służy odwołanie do
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi w terminie 14 dni od dnia
doręczenia uchwały.
metryczka
Wytworzył: Anna Adamczewska (25 stycznia 2023)
Opublikował: Jacek A. Michalski (30 stycznia 2023, 09:16:52)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 324