Uchwała Nr V/170/2023 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
z dnia 30 listopada 2023 rokuw sprawie opinii do projektu uchwały o Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Piątek
Na podstawie art. 13 pkt 12 ustawy z dnia 7
października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity
Dz. U. z 2023 r., poz. 1325) w związku z art. 230 ust. 3 ustawy z dnia 27
sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r.,
poz. 1270 ze zmianami),
Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Łodzi:
1. Anna Adamczewska - przewodniczący
2. Tomasz Karwicki - członek
3. Krzysztof Kozik - członek
uchwala, co następuje:
opiniuje pozytywnie projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Piątek na lata 2024-2032.
Uzasadnienie
Skład Orzekający rozpatrzył przedłożony przez Burmistrza
Piątku projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej, w tym prognozy
kwoty długu oraz załączonego do uchwały wykazu przedsięwzięć, mając na
względzie zapewnienie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009
roku o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 1270 ze
zmianami) dotyczących uchwalania i wykonywania budżetów w latach następnych, na
które zaciągnięto i planuje się zaciągnąć zobowiązania.
Na podstawie przedłożonego projektu uchwały w sprawie
Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Piątek Skład Orzekający ustalił, co
następuje:
Wieloletnia prognoza finansowa, w myśl art. 227
ust. 1 ustawy o finansach publicznych, została opracowana na okres roku
budżetowego oraz co najmniej trzech kolejnych lat budżetowych, a w części
dotyczącej prognozy kwoty długu, zgodnie z art. 227 ust. 2 ustawy o finansach
publicznych, na cały okres spłaty zaciągniętych oraz planowanych do
zaciągnięcia zobowiązań.
Wykaz przedsięwzięć ujętych w załączniku do
uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej spełnia wymogi określone w
art. 226 ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych.
Wartości przyjęte w projekcie uchwały w sprawie
wieloletniej prognozy finansowej dla 2024 roku są zgodne z wartościami
przyjętymi w projekcie uchwały budżetowej na 2024 rok, w szczególności w
zakresie wyniku budżetu i związanych z nim kwot przychodów i rozchodów oraz
długu Gminy, co wypełnia dyspozycję art. 229 uprzednio opisanej ustawy. Zawarte
w projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej upoważnienia dla
organu wykonawczego Gminy mieszczą się w granicach upoważnień określonych w
art. 228 ustawy o finansach publicznych.
Z analizy prognozowanych dochodów bieżących i wydatków
bieżących w latach 2024-2032 wynika, że Gmina Piątek wykazuje dla każdego roku
objętego prognozą osiągnięcie nadwyżki operacyjnej budżetu, tym samym przyjąć
należy, że w zakresie uchwalania i wykonywania budżetów w następnych latach
przestrzegane będą przepisy ustawy o finansach publicznych, w szczególności
art. 242 tejże ustawy. Ponadto zdolność do wypracowania nadwyżki operacyjnej,
jak również jej wysokość, stanowi podstawowy element oceny danej jednostki z
punktu widzenia możliwości finansowania inwestycji oraz spłaty zobowiązań.
Prognozowana kwota długu Gminy Piątek na koniec 2024 roku
wynosić będzie 7.036.274,84 zł, co stanowi 15,55% planowanych dochodów budżetu
ogółem. W projekcie uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej przyjęto
założenie, że w 2024 spłata zobowiązań zaliczanych do długu finansowana będzie
nadwyżką budżetu z lat ubiegłych oraz wolnymi środkami. W latach 2025-2032
Gmina planuje, że spłata długu nastąpi z nadwyżek budżetowych, która de facto
zostaną wypracowane z nadwyżek operacyjnych. Ponadto w latach 2024-2032 Gmina
nie planuje zaciągnąć zobowiązań zaliczanych do długu, ani nie planuje udzielić
poręczeń oraz gwarancji.
Zgodnie z regułą wynikającą z art. 243 ustawy o finansach
publicznych dla danej jednostki samorządu terytorialnego obliczany jest
indywidualny wskaźnik maksymalnego obciążenia budżetu z tytułu spłaty długu.
Przy realizacji wielkości założonych w przedłożonym projekcie uchwały w sprawie
wieloletniej prognozy finansowej na lata 2024- 2032, Gmina Piątek wykazała, że
obciążenie budżetu z tytułu spłaty długu kształtować się będzie poniżej
wskaźnika maksymalnego ustalonego dla danego roku, zatem spełniona zostanie
reguła z art. 243 ustawy o finansach publicznych.
Załączone do wieloletniej prognozy finansowej objaśnienia
uzasadniają przyjęte w niej wartości, co wypełnia dyspozycję art. 226 ust. 1 i
2a ustawy o finansach publicznych, który stanowi, że wieloletnia prognoza
finansowa powinna być realistyczna oraz powinna obejmować objaśnienia
przyjętych w prognozie wartości.
Mając powyższe na względzie Skład Orzekający postanowił
wydać opinię jak w sentencji.
Stosownie do art. 230 ust. 3 ustawy o finansach publicznych
w związku z art. 246 ust. 2 tejże ustawy niniejsza opinia podlega publikacji
przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie 7 dni od dnia jej
otrzymania na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 roku o
dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 902).
Od opinii
wyrażonej w niniejszej uchwale służy odwołanie do Kolegium Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Łodzi w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały.
Przewodniczący
Składu
Orzekającego
Anna
Adamczewska
metryczka
Wytworzył: Anna Adamczewska (30 listopada 2023)
Opublikował: Jacek A. Michalski (1 grudnia 2023, 08:23:10)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 259